تبلیغات
تبادل اطلاعات حسابداری ( رضوانشهرصدوق) - شهادت فاطمه زهراء (سلام الله علیها)
تبادل اطلاعات حسابداری ( رضوانشهرصدوق)
اخلاق نیکو دوستی را پایدار می‏سازد.

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 5 اردیبهشت 1391
روی ادامه  مطلب كلیك كنید.





        چاپارسال به دوست


 






نویسنده  رحمت الله حمیدی

اشاره:
ایام فاطمیه یاد آور رنجهای است که در روزهای نخست
خلافت بعد از رحلت نبی  مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)  اولین مظلومه 
عالم  فاطمه زهرا  دخت گرامی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) تحمل نموده است 
تا انجا که  تاریخ نویسان می نویسند :‌ که  عمر بدستور ابا بکر برای گرفتن بیعت به
خانه فاطمه هجوم آورده و خانه حضرت به آتش کشانده و فرزند گرامی شان حضرت محسن  را
به شهادت رساندن و شوهر آن بانوی بهشتی را بزور و ظلم  به مسجد بردند.


حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از قرار گرفتن میان در و دیوار مرضیه شده و
بعد از 75 یا بعد 95 روز از رحلت پدر بزرگوار شان به شهادت رسیدند. مسأله شهادت
بانوی معظمه اسلام در کتابهای شیعه بطور گسترده بیان شده و کتابهای متعدد در موضوع
شهادت و مصایب حضرت زهراء ( سلام الله علیها) به رشته تحریر در آمده است که
خواندگان محترم می توانند از مرا کز فرهنگی بدست آورده و مطالعه نمایند. و انچه در
این نویشته کوتاه مورد بحث قرار گرفته است بیان شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیه)
در جواب آنان که می گویند: شهادت حضرت افسانه است که شیعیان در کتابهای شان آورده و
در کتابهای اهل سنت از این مسألة حرفی به میان نیامده است ؟ و حالا با خوانندگان
محترم مروری اجمالی به منابع معتبر اهل سنت می کنیم که چگونه به مسأله پرداخته است.

با پژوهش در کتابهای  اهل سنت  پی می بریم که عده ای کثیر از علمای اهل سنت
این مسأله را تبیین نموده که  شیخ حسین تهرانی (حفظه الله ) در کتاب « سؤالات ما »
نام 60 تا کتاب از کتب معتبر اهل سنت را نام می برد که قضیه شهادت حضرت زهرا (سلام
الله علیها) در آن ذکر شده است . این نوشته کوتا تحقیق است در چگونگی شهادت آن
بانوی بهشتی از منابع اهل سنت، که در محور های زیر به پژوهش پرداخته شده است:

آتش زدن خانه وحی :
طبری در تاریخ خود«،  تاریخ الأمم و
الملوك»  از زیاد بن کلیب نقل نموده ومی گوید: عمر بن خطاب به منز علی (ع) رفت که
طلحه وزبیر و عده از مهاجرین آنجا بود و گفت: «و الله لأحرقن علیكم او لتخرجن الى
البیعه فخرج علیه الزبیر مصلتا بالسیف، فعثر فسقط السیف من یده،... »
بخدا قسم
خانه را برشما آتش می زنم تا اینکه برای بیعت [با ابابکر] از منزل خارج شوید. که در
این زمان زبیر شمشیر بدست از خانه خارج شد  خطا شد و شمشیرش  به زمین افتاد.
این
قطیبه دینوری در کتاب «الامامه و السیاسه» تحت عنوان بحث که حضرت علی (ع) چگونه
بیعت نمود، می نویسد: « ابابکر قومی را که بیعت نکرد بود جستجو می کرد که خبر رسید
آنان در خانه علی (ع) است . عمر را دنبال انان فرستاد، که انان از آمدن  خود داری
نموده و از خانه علی خارج نشدند . پس عمر هیزم خواست  و گفت : «و الّذی نفس عمر
بیده. لتخرجن أو لأحرقنها على من فیها، فقیل له: یا أبا حفص، إن فیها فاطمة؟  »

قسم  ان کسی که جان عمر بدست اوست شما را از خانه خارج نموده و یا خانه را با
اهلش آتش می زنم ، گفته شد: که ای ابا حفص[کنیّه عمر] در ان خانه فاطمه است
؟
مسعودی (م 346ه. ق) در «اثبات الوصیه» تحت عنوان حکایت السقیفه می نویسد: «...
پس  امیر المؤمنین با عده ای از پیروان و شییعانش در منزلش جمع شده بودند در این
هنگام عده ای به خانه حمله ور شده و به آنجا هجوم آوردند و درب خانه اش را به آتش
کشیدند و اورا به زور از خانه خارج  کردند آنها شیده زنان (رفاطمه ،لیها السلام)‌
را در پشت درب فشار سختی داد ند به حدی که محسن را سقط کرد  » 
آیة الله على
احمدى میانجى(ره) در کتاب « ظلامة الزهراء فى النصوص و الآثار» از شهرستانی نقل می
کنند که شهرستانی در کتاب خود «الملل والنحل»  از نظام نقل نموده که «إنّ عمر ضرب
بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت الجنین من بطنها وكان یصیح أحرقوا دارها بمن فیها
وما كان فی الدار غیر علیّ وفاطمة والحسن والحسین  » عمر در روزی بیعت به شکم 
فاطمه زد  بحدی که جنیش سقط شد و خا نه را با اهلش به آتش کشاندند در خانه کسی نبود
جز علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام .
اعتراف ابوبکر به هتک حرمت
کردن خانه فاطمه:

ایت الله مکارم شیرازی در مقاله تحت عنوان « یورش به
خانه وحى » از ابن عبد ربّه اندلسى مؤلف كتاب العقد الفرید (م 463)  ازعبدالرحمن بن
عوف نقل مى‏كند:
«من در بیمارى ابى‏بكر بر او وارد شدم تا از او عیادت كنم،
اوگفت: آرزو مى‏كنم كه‏اى كاش سه چیز را انجام نمى‏دادم و یكى از آن سه چیز این
است: «وَدَدْتُ أنّی لَمْ أكْشِفُ بَیْتَ فاطِمَةَ عَنْ شی‏ءٍ وَإنْ كانُوا
أَغْلَقُوهُ عَلَى الْحَرْبِ؛ اى كاش خانه فاطمه را نمى‏گشودم، هر چند آنان براى
نبرد درِ خانه را بسته بودند » .
وهم چنین ابن قتیبه در الامامه والسیاسه می
نویسد: « ... فمشى معه جماعة ، حتى أتوا باب فاطمة ، فدقوا الباب ، فلما سمعت
أصواتهم نادت بأعلى صوتها : یا أبت یا رسول الله ، ماذا لقینا بعدك من ابن الخطاب
وابن أبی قحافة ، فلما سمع القوم صوتها وبكاءها ، انصرفوا باكین ، وكادت قلوبهم
تنصدع ، وأكبادهم تنفطر ، وبقى عمر ومعه قوم ، فأخرجوا علیا ، فمضوا به إلى أبی بكر
، فقالوا له : بایع ، فقال : إن أنا لم أفعل فمه ؟ قالوا : إذا والله الذی لا إله
إلا هو نضرب عنقك  »
چون عمر با گروهی به درب خانه فاطمه آمدند در خانه را
زدند، هنگامی که فاطمه صدای آنان را شنید با صدای بلند  هنگامى كه فاطمه صداى آنان
را شنید، با صداى بلند گفت: اى رسول خدا پس از تو چه مصیبتهایى به ما از فرزند خطاب
و فرزند ابى‏قحافه رسید، افرادى كه همراه عمر بودند هنگامى كه صداى زهرا و گریه او
را شنیدند برگشتند؛ ولى عمر با گروهى باقى ماند و على را از خانه بیرون آوردند، نزد
ابى‏بكر بردند و به او گفتند: بیعت كن، على علیه السلام گفت: اگر بیعت نكنم چه
مى‏شود؟ گفتند: به خدایى كه جز او خدایى نیست، گردن تو را مى‏زنیم ...
».

قرار حضرت را میان در و دیوار:
مقاتل بن عطیّه
(م.505.ق)  در کتاب «الخلافه و الامامه »  می نویسد: ابوبکر بعد از اینکه از مردم
بزور وشمشیر بیعت گرفت عمر وقنفذ را همراهی جماعتی به خانه علی وفاطمه فرستاد ، که
درب خانه را آتش زد ، چون فاطمه پشت درب آمد عمر و اصحابش فاطمه را فشار داد که
فاطمه پشت درب بود و محسنش سقط شد و میخ درب به سینه زهرا فرورفت فاطمه به زمین
افتاد مریض شد تا وفات نمودند. »
وهم چنین شیخ عبد الکریم عقیلی در کتابش «
ظلامات الزهراء» از تاریخ مؤتمر بغدادی نقل می کند: « چون حضرت زهرا (س) در پشت
درآمد عمر و حزبش از روی کینه درب را چنان فشار داد که فاطمه بین در و دیوار قرار
گرفت ، تا جنینش سقط شد. »

شهید کردن محسن (علیه
السلام):

یکی دگر از مسائل مطرح شده در مصائب حضرت زهرا سلام الله
علیها شهادت حضرت محسن علیه السلام است. و آنچه در کتب تاریخ ثبت شده این است که
حضرت زهرا فرزندی داشته که اورا پیامبر اسلام «محسن» نام گذاری نمودند ، و البته
بین شیعه معروف است که او را در همان ضربت بین در و دیوار قبل از به دنیا آمدن به
شهادت رساندند، و لی اهل سنت قائل است که بعد از به آمدن رحلت نموده است. و انچه که
ما در این جا می آوریم از منبع اهل سنت بیانگر این است که حضرت محسن سقط شدند و سقط
هم در صورت درست است که بدنیا نیامده باشد.
ایت الله میانجی (ره)   از ملل
والنحل شهرستانی نقل می کنند : «إنّ عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت الجنین
من بطنها ...  » عمر در روز بیعت [با ابی بکر]  به شکم حضرت زهرا زدند بحدی که
جنینش سقط شدند. 
اسماعیل زنجانی خوئنی در کتابش «الموسوعة الكبرى عن فاطمة
الزهراء سلام الله علیها» از ابن حجر العسقلانی  در «لسان المیزان»نقل می کند: «
... إن عمر رفس فاطمة علیها السّلام حتى أسقطت بمحسن علیه السّلام » همانا عمر ضربه
ای به سینه زد تا اینکه محسنش سقط شدند.
این بیان را کتابهای زیر هم نقل نموده
اند: لسان المیزان لابن حجر: ج 1 ص 268. و میزان الاعتدال: ج 1 ص 139 ح 552.. سیر
أعلام النبلاء: ج 15 ص 578 فرائد السمطین: ج 2 ص 35 ح 371.
در جای دگر از طبری
در دلائل الامامه نقل نموده می نویسد: « قال الطبری فی خبر وفاتها علیها
السّلام:... و كان سبب وفاتها أن قنفذ مولى الرجل لكزها بنعل السیف بأمره، فأسقطت
محسنا و مرضت من ذلك مرضا شدیدا ... »
علی لباف در حقا یق پنهان از  صفدی در
«الوافی بالوفیات» نقل می کند:« إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم لبیعة حتى ألقت المحسن من
بطنها،...  »
بیعت گرفتن از حضرت علی (علیه السلام) در
مسجد:

در مورد اینکه چرا باید خانه حضرت (سلام الله علیها ) آتش بزنند
و حضرت زهرا (س) با اینکه این همه شفارش از جانب پیغمبر اسلام شده  این گونه به
شهادت برساند  باید گفت : که اینها همه بخاطر بیعت گرفتن از حضرت امیرالمؤمنین علیه
(السلام)  است که به دستور ابا بکرعمر وعده ای دگری بزور وارد خانه علی می شود اورا
بمسجد آورده تا از اوبیعت بگیرند.
ابن قتیبه دینوری در کتابش  «الامامه
والسیاسه» می نویسد: « .. تا اینکه عمر و اصحابش پشت درب خانه فاطمه جمع شدند و دق
الباب کردند ،پس چون مردم صدای فریاد و گریه فاطمه را شنیدند در حالی که گریه می
کردند  متفرق شدند لکن عمر و اصحابش همانجا ماندند پس علی را بزور از خانه خارج
نموده و اورا بطرف ابو بکر کشاندند بش به او گفتند بیعت کن! علی گفت اگر بیعت نکنم
چه می کنید ؟ گفتند اگر بیعت نکنی به خدای که جز او خدای نیست گردنت را خواهیم زد 
؟ ! »

شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها):
بنا به
شواهدی تاریخی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بعد از رحلت پدرش رسول خدا (صلی الله
علیه وآله و سلم) توسط عمر و اصحابش مجروح شدند  که بر آثر همین ضربه حضرتش در سن
هجده سال دوماه، بعد از 75روز (13 جمادی الاولی سال 11.ه.ق)  البته در تاریخ شهادت
حضرت زهرا (سلام الله علیها)  اختلاف نظر است ، وآنچه را که روایت تایید می کند
همین 75 روز است. 
أ‌.    غسل کفن و دفن حضرت :
در تاریخ آمده وقنی حضرت
زهرا رحلت نمود ند حضرت امیرالمؤمنین  (علیه السلام) فاطمه را شبانه غسل دادند و
شبانه او را دفن نمودند که قبر ان حضرت تاکنون مخفی است. و حال این سئوال به ذهن هر
مسلمان خواهد آمد ، مگر چه شده که  یگانه دردانه پیغمر اسلام باید  شبانه و
مخفیانه؛ غسل ،کفن، دفن  شوند  از همه مهمتر قبر او مخفی باشند؟  و این یکی مسائلی
است که در منابع اهل سنت به وفور یافت می شود ، که ما به چند مورد ان اشاره می کنیم
:
بلاذری در «الانساب الاشراف» می نویسد:  « أن علیا دفن فاطمة علیها السلام
لیلا  » همانا علی فاطمه را شبانه دفن نمود .هم چنین  ابن سعد واقدی در «          
             الطبقات الكبرى » از زهیری بن عروة و از عائشه ، و همچنین از یحیی بن
سعید نقل می کند:‌« أن علیا دفن فاطمة لیلا » و یا « أن علیا دفن فاطمة لیلا 
»
ابن عبد البرّ در کتابش بنام « الاستیعاب فى معرفة الأصحاب ‏»  می نویسد :
«اولین نفر بعد رسول خدا رحلت نمود ند حضرت زهرا (س) دختر رسول الله (ص)  بودند که 
که حضرت علی بن ابی طالب براو نماز خواند در حال با اسماء دختر عمیس اورا غسل دادند
، ...  »و در جای دیگر می نویسد:‌ « بعد از رسول خدا (ص) فاطمه وفات نمود ... که
اورا شوهرش علی (ع) غسل داد وشبانه دفن نمودند.  »
محمد بن اسماعیل بخاری در «
صحیح بخاری » می نویسد: «حضرت زهرا (س) ابابکر را بخاطر آن [ماجرای فدک] باخشم و
غضب  ترک کرده وبا اوصحبت نکرد تا وفات کرد ، بعد از رسول خدا شش ماه زندگی کرد تا
وفات نمود ، همسرش علی اورا دفن کرد و به ابا بکر اجازه نداد ( که در تشییع وتدفین
و نماز بر او شرکت کند .   » 
ب‌.    نا راضی حضرت زهرا(س) از ابابکر
:

از مسائل دیگری که در کتاب های اهل سنت بیان شده است این است که حضرت
زهرا (س) در حال از دنیا رفت که از ابابکر خلیفه آن وقت ناراضی بود و این در حالی
است که پیامبر اسلام رضایت  خدا را در رضایت دخترش فاطمه (س) می داند «ان الله یغضب
لغضب فاطمه و یرضی لرضها » هما خداوند با عضب فاطمه غضب می کند و با رضایت فاطمه
راضی می شود . ملاک  راضایت خداوند متعال حضرت زهرا (س) است.
تاریخ نویسان اهل
سنت می نویسند که حضرت زهرا (س) از ابا بکر ناراضی از دنیا رفت . چنانچه ابن کثیر
در « البدایة و النهایه» از عایشه دختر ابابکر می نویسند: که فاطمه بعد از وفات
رسول خدا (ص) ارث شان[فدک] را در خواست نمودند که ابابکر گفت: که رسول خدا (ص) ارث
یه شما نگذاشته است . که بعد از ان فاطمه غضب نمودند تا زمانکه از دنیا رفت   . این
مطلب را صالحى شامى در کتاب  « سبل الهدى »‏ هم نقل نموده است که ما اختصارا آن را
نمی آوریم .
مقریزی در کتاب« إمتاع الأسماع»‏ خود می نویسد : که حضرت زهرا (س)
بعد قضیه فدک  تا که رحلت ننموده با ابابکر صحبت نکردن « فهجرته فلم تكلمه حتى
توفیت » ا
و این حدیث را در صحیح بخاری و صحیح مسلم هم آورده که  در بحث غسل دفن
حضرت گذشت.
نتیجه :
باتوجه به مباحث به این نجیجه می رسیم
که شهادت حضرت نه تنها افسانه نیست که شیعیان درست کرده بلکه حقیقت که تاریخ نویسان
شیعه و سنی به آن اشاره نموده است و آنان که  شهادت حضرت را  به این شیوه انکار می
کنند یا تاریخ را مطالعه ننموده اند  و یا هم چون اربان ظالم خودکه به حضرت زهرا
(سلام الله علیها ) از روی مرض و کینه توزی شبه افگنی می کنند. و با این تحقیق  به
وضوح روشن می شود که قضیه از قرار بوده و برای چه خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها
) را به آتش کشیدند.
والسلام علی من التبع الهدی
رحمت الله حمیدی قم
المقدسه 3/2/1389ه.ش




طبقه بندی: محرم الحرام، 
برچسب ها: شهادت-فاطمه الزهراء،
ارسال توسط محمد هاتفی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظرتان درموردوبلاگم چیست؟





صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

ابزار وبلاگ

طراحی سایت

قالب وبلاگ

<